بدن ابزاری برای زیبایی یا هنر

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده معصومه صحبتی
  • استاد راهنما زهرا رسولی
  • سال انتشار 1393
چکیده

بشر از شروع تاریخ بنابر مقتضیات زندگی علایمی را روی بدن خود رسم کرده، این امر در هر قسمت از جهان به شیوه و آیین مرسوم خود انجام می پذیرفت. بسیاری از این نقش ها زیبائی و جذابیت خاصی داشتند. که هنوز هم در میان قبایل بدوی، بربرها و سرخپوست ها، آفریقایی ها و هندی ها این گونه نقوش رواج دارد.در هر حال نقاشی روی بدن، خالکوبی، خراش بر بدن، سوراخ کردن، شکل دهی بدن را می توان در اکثر نقاط جهان جستجو نمود که با اضافه یا کم کردن چیزی از بدن صورت می گیرد.بعداز جنگ جهانی دوم در سالهای دهه 1960 برای بسیاری از هنرمندان ، هنگامه جستجوی فردیت و بازشناسی ضمیر خویشتن بود. آنان به موازات طرح چالش های عملی و نظری در ساختار هنر ، کنکاش های گوناگونی را نیز در «خودشناسی» به کار بستند که بخش قابل توجهی از آن بر موضوع «بدن» متمرکز بود. هدف این کندو کاوها نیل به معرفت تازه ای بود از کالبد خویش که در آفرینش پیکره ها در سراسر تاریخ هنرهای تجسمی هرگز مورد مداقه قرار نگرفته بود. حاصل این تجربیات چالشی ، ژانر جدیدی از هنر مفهومی بود که بدن را ماده کار هنری قرار داده و از این رو تحت عنوان «هنر بدنی» شهرت یافت. بدین ترتیب دیگر بدن به واسطه ی مواد هنری تفسیر و ارائه نمی شد، بلکه خود به عنوان ماده، موضوع و ابزار زبان انگاشته می شد.

منابع مشابه

هنر اسلامی یا هنر مسلمانان؟ نکاتی دربارة اصالت هنر اسلامی

ادیان بزرگ حقایق خود را نه فقط از طریق کلمات، بلکه همچنین با خلق هنرهایی متناسب با دیدگاه خود اظهار می‌کنند. هنر اسلامی به مثابه هنر آخرین دین بزرگ الهی، متشابهاً، درونی‌ترین حقایق اسلام را به‌واسطة صور محسوس ظاهر کرده است. هنر اسلامی پس از شکل‌گیری آن، همچنین بخش‌هایی از هنر شرق و غرب را نیز تحت تأثیر قرار داد. در دهه‌های اخیر بعضی از نویسندگان غربی اصالت هنر اسلامی را، از جمله با اشاره به بعضی...

متن کامل

«توپیاری» فن است یا هنر؟

هنر توپیاری در گذشته تنها به آراستن باغ‌های اشرافی، توجهی ویژه داشت، ولی امروزه گونه‌های این هنر در بافت‌های متنوع شهری، پیاده‌روها و خیابان‌های شهرها، به شکلی تزئینی و اتنزاعی رواج یافته است. حفظ حقیقت عناصر طبیعی در یک زمینه جغرافیایی و فرهنگی است که موجد زیبایی می‌شود نه توسعه آن در قالب یک هنر انتزاعی. توسعه هدفمند طبیعت در شهر، با حفظ ارزش و هویت عناصر طبیعی می‌تواند موجد کیفیت منظر شهری و...

متن کامل

هنر ساسانی شمایل‌نگاری یا شمایل‌شکنی؟

تاریخ دین زردشتی به لحاظ مستندات تصویری چندان غنی نیست و یکی از دلایلی که برای این امر ذکر شده مخالفت این دین با شمایل‌پرستی است. در نظر زردشتیان تصویرسازی بی‌اعتنایی به امور دینی و همچنین تلاشی برای آفرینش اهریمنی است که با این کار امکان ورود نیروهای شرّ در قالب تصویر مهیا شده و به همین دو دلیل گناه محسوب می‌شود. از سوی دیگر ساسانیان، زردشتیان متعصبی بودند که تصاویری از مقدسان خود را بر صخره‌ها...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023